Senke nad Balkanom 2 – Kratak osvrt

Ne znam da li je neko delo iz domaće kinematografije iščekivano sa više pažnje, neizvesnosti i nestrpljivošću kao što je to druga sezona serije „Senke nad Balkanom“. Nikako da dođe taj dan kada će serija krenuti da se emituje. Ali eto, došao je i on, i na radost mnogih uživaoca u sedmoj umetnosti po prvi put na ovim prostorima pružena je mogućnost gledanja kompletne sezone od 10 epizoda pre same premijere i to za svega 990 dinara. Normalno je da sam bez razmišljanja platio tih 990 dinara i sada nakon gledanja svih epizoda mogu vam reći da odavno nisam imao pružen tako veliki užitak za tako male pare.

Kako sam o „Senkama na Balkanu“ pisao i ranije, dok se još po prvi put emitovala prva sezona serije, red je da kažem reč, dve i o ovoj novoj sezoni. Međutim, u ovom tekstu potrudiću se da ne otkrivam previše iz poštovanja prema budućim gledaocima koji seriju još nisu pogledali, da na taj način ne bih umanjio sam užitak gledanja ove jedinstvene i vrhunske serije.

Iskren da budem, posle prve sezone, koja me je razvalila, bio sam skeptičan po pitanju nastavka same serije. Mislio sam da jednu od najvećih svetskih misterija „Longinovog koplja“ koja je bila centralna tema prve sezone, ništa neće moći da nadomesti. Iako sam u grubim crtama znao čime će se baviti druga sezona, tek kada sam je pogledao u celosti rešio sam da iznesem svoj sud, a koji se može izreći samo sa dve reči: oduševljen sam. Sve nedoumice i sumnje koje su postojale sada su nestale, tako da sa sigurnošću mogu da tvrdim da su „Senke nad Balkanom“ najatipičnija i jedna od najboljih ako ne i najbolja domaća serija svih vremena.

Kao i prva sezona i ova druga predstavlja fuziju istorijskih činjenica, misterije, fiktivnih i stvarnih likova koji su imali velikog uticaja na stanje stvari u vremenima u kojima su živeli ali i na vremena koja su sledila, ne samo na području ovog našeg Balkana, tog bureta baruta, koje i dan danas preti da eksplodira, već čitavog sveta.

Priča se nastavlja tamo gde je stala u prvoj sezoni. Zlo ne spava i ne miruje. Nečastivi, nesavesni i beskropulozni se udružuju i deluju. Napetost i neizvesnot je sa svakom narednom epizodom sve veća. Druga sezona počinje pokušajem atentata na Kralja Aleksandra Karađorđevića u Zagrebu decembra 1933. godine i od samog početka situacija kreće da se komplikuje i zamršava iz više pravaca. U jednom trenutku zavladaće opšti metež i haos i sve će biti neizvesno ali i moguće. Odlična filmska ekipa. Velika glumačka imena. Pored stare garde iz prve sezone pojavljuju se i neki novi bitni likovi od kojih je svakako najbitnija misteriozna Hrvatica Marija Oršić, medijski magnat Obrad Savković, mladi inspektor Zečević… Scenario i režija je takođe na zavidnom nivou. Vidi se da su posao radili ljudi od znanja i koji znaju svoj posao. Serija koja izlazi iz svih klišea i može da parira bilo kojoj seriji iz bilo koje svetske filmske produkcije.

Iako oni koji su gledali prvu sezonu, „Senke“ često vole da porede sa serijom „Britvaši“ tj. „Birmigemska banda“ (Peaky Blinders), aludirajući na to da su možda iskopirane neke fore i ideje, ja se sa tim ne bih u potpunosti složio. Ne sme se zanemariti činjenica da obe serije obrađuju isti vremenski period, prva polovina dvadesetog veka, pre i posle Velikog rata, pa se svaka sličnost između stanja stvari na Balkanu i Engleskoj može poistovetiti. Ali samo donekle. „Senke“ u sebi nose veću misteriju, sudbonosnije posledice, katastrofalniju destrukciju koja predstoji, zavere svetskih razmera… „Britvaši“ se u najvećoj meri bave usponom jedne mafijaške porodice dok „Senke“ nastoje da rasenče ono što se oduvek skrivalo u mraku i dalje vreba, ne samo ljude sa ovog prostora, već čitav svet. U tom smislu Senke su mnogo više od „Britvaša“. To tvrdim i potpisujem.

Kao što sam u prethodnim redovima rekao, i ova sezona „Senki“ je spoj istorijskih i fiktivnih činjenica, događaja i likova. Sve je to spojeno na izvanredan način i servirano publici u formi jednog istorijsko, mistično, političko-gangsterskog krvavog trilera koji ćete odgledati u jednom dahu. Pored pomenutog pokušaja atentata na Kralja Aleksandra, radnja je vezana i za srednjovekovnu tvrđavu na Avali Žrnov, zidanje Spomenika Neznanom junaku ali i za tajno udruženje „Crna ruka“ i kao posledicu njegovog delovanja Solunski proces. Sve je to začinjeno delovanjima i manipulacijama beskruploznih političara i moćnika, međunarodnim švercom heroina, prljavim poslovima tajnih službi, Kominterne, društva Tula, seksom… Na odličan način je prikazan sjaj i glamur tadašnjeg Beograda ali jad, blato i beda istog tog Beograda. Vrh i dno.

Ono što mi je posebno drago u celoj ovoj priči je to što se jedan deo druge sezone „Senki“ snimao u mom kraju, u Istočnoj Srbiji, u blizini Negotina, na Rajačkim i Rogljevačkim pimnicama, među kamenim podrumima vina gde izgleda kao da je vreme stalo.

To je tamošnji živalj prihvatio sa velikim oduševljenjem i čast imajući u vidu činjenicu da su sela u Istočnoj Srbiji na pragu izumiranja i da je sve manje onih koji tamo žive. A kada vam u jedno takvo selo, dođu i borave velikani srpskog filma možete zamisliti radost i ponos tih ljudi. To je za njih praznik i najveće veselje!

Da više ne dužim. Mislim da sam dovoljno rekao a malo toga otkrio o predstojećoj sezoni, koja kreće od večeras 11.11.2019. (nikako slučajno na Dan primirja u 1. svetskom ratu) da se emituje na Nova S televiziji. „Senke nad Balkanom“ su ovom drugom sezonom samo učvrstile svoju visoko rangiranu poziciju u srpskoj i svetskoj kinematografiji. Serija iznosi neke istorijske činjenice koje možda u nekim prethodnim vremenima nisu smele da budu otkrivane, ali ipak postavlja se pitanje njihove verodostojnosti. Na kraju krajeva, ovo je samo umetnički izraz. Niko ne tvrdi da je ovako bilo. Ali ne može se ni sa sigurnošću sve oporvrgnuti što je u seriji prikazano. A to je suština jednog umetničkog dela, da vas natera da se zamislite nad svojim životima, svojom istorijom i zapitate se šta je istina i da li smo spremni da prihvatimo istinu ma koliko bolna bila? Ako je odgovor na ovo drugo pitanje negativan, onda izgleda da nama istorija nije učiteljica života.